2009. október 31., szombat

TESZT: RP Outdoor Duplex Boy Dzseki

Belégzés… 3 in 1 többfunkciós dzseki (kicipzározható thermo dzseki), hegesztett varratok , hónalj szellőző, kicipzározható hószoknya, levehető, állítható kapucni, 2 vízálló első zseb, 1 hátsó zseb (kapucninak), napóleon-zseb, 1 zseb a csuklónál, 1 belső zseb, síbérlettartó, tépőzárral állítható kézelő, gumis csípőösszehúzó …kipárolgás!

Aszongya ruházat, protektív réteg… megvan! Még nem is kezdték felszámolni a bolthálózatot, de nagyon kedves akciókkal szolgáltak évről-évre áRPiék. Így sikerült ehhez a „kezdésnek nem rossz” kabáthoz hozzájutnom potom 15.000 forintért. Lassan három év távlatából tényleg jó, de vannak rajta koszfoltok is.

A leírás alapján szép sítúrák vagy magas, havas hegyek juthatnak eszünkbe, én az elsőt inkább kihagyom, mert még életemben nem síeltem, de majd gondolok a szánkózásra vagy popsitepsizésre helyette hófútta kishazánkban. A hegyek azonban jöhetnek. Az AKCIÓ! feliratnak engedve beosonunk az üzletbe, és adj neki! Az S-XXL méretek közül kiválasztottam a magamét, láthatósági korszakomból kiindulva a piros-fekete színt és vártam a hideget… mert nyáron vettem. Mivel kizipzárazható a polár bélése, elég volt egy kis lehűlés, és már próbálgathattam is.

Kezdjük kívülről: külsőre nem is igazán pufi, de nem is szorosan testhezálló. Kapucnija több helyen állítható, levehető és eltehető, a kabát nyaka, csuklója és az alja összehúzható. Hossza nem túl nagy, de a tökünk sem fog lefagyni miatta. A varratoknál első ránézésre nem fog beázni, a zipzárak erősek, ahol kell tépőzáras/patentos vagy sima rejtést kaptak, és mindegyik húzókáját meg tudjuk fogni kesztyűben is! A csukló tépőzárának gumis fogója kimondottan praktikus. A zsebek mennyisége és elhelyezése is praktikus, ehhez jön még a polár bélés két zsebe, melyet természetesen csak pulóverként használva élvezhetünk. A hónaljszellőző szintén hasznos és könnyen kezelhető. A színválaszték megfelelő, de ahogy nézem, évről-évre változik.

A Duplex Boy Dzseki anyaga RP.Tech 2, mely lélegzik, és kint tartja azt a mostoha időt, amit jobb elkerülni! Ehhez a kabáthoz 5000 mm külső vízállóságot ír a gyártó, melyet a Teflon® impregnálás biztosít! Ezt a komplex védelmet a laminált rétegekkel és mikropórusos poliuretán filmmel érik el. Erről a kabát és a polár belsejében is kis hímzett ábra értesít minket. Reméljük beválik…

Miután eleget vártam a zord időket, végre valahára eljött, és élesben kipróbálhattam a kabátot. Helyesebben magam mentem a hideg elébe. KrivánKrivánKrivánKriván! A hőmérséklet -7 Cº, szélcsend, napsütés, hó. A hőérzet és a tényleges hőmérséklet között jelentős a különbség, amit a kizipzárazás és a homlokon kifagyó izzadságcseppek kontrasztja is jelzett. Felfelé a közel 1,5 kilónyi kabát+polár kombót levéve vagy szétnyitva gyalogoltunk, de felérve a csúcsra rövid időn belül érezhető volt a valóság. Kabát fel, zipzár fel, pántok behúz, hószoknya bepatent, kapucni fejre, hónaljszellőzők felhúz! A hőszigetelés kitűnő! Bár a polár belső nem tekinthető önmagában melegnek, a kabát szélálló és vastag anyagának köszönhetően elegendő hőszigetelést biztosít az igényeinkhez. A hőmérsékleti alsó határát nem ismerem, de praktikusságából adódóan még bátran lehetne lejjebb menni!

Az első komoly próbát kiállta. De csak most jött a java! A továbbiakban átnyergeltünk a hegység másik részére, amivel önmagában még nem lenne baj, de az időjárás is változott. Összeálltak a felhők, várható volt havazás, lejjebb akár eső is. De először csak az 1200 méteres hátizsákos emelkedőzés várt ránk. A hőszigetelés/szellőzés jól működött, nem éreztem izzadtnak magamat. Így érkeztünk meg a Zbojnicka menedékház kellemesen meleg konyhájához. Miután puff-ra zabáltuk magunkat, megittuk a lehetséges forralt bor készletet és átaludtuk az éjszakát, jött a fekete leves. Az éjszaka folyamán nagyjából 10 cm hó esett, ami először csak a további útiterveket módosította. Lefelé indulva szembesültünk azonban a pechünkkel, mert az újrakezdődő havazás 2000 méter alatt esővé vált, az útból patakot csinált, minket pedig áztatott. A túra nem volt kellemes, de a kabát kitartott. Kívülről úgy nézett ki, mintha teljesen átázott volna, de az anyag belül száraz volt, a polár bélés sem nedvesedett át. Jól működött.

Ez azonban csak fél év és csekély használat volt. Jöttek a téli túrák, utcai hordás, koszolódás, stb. Csodát természetesen nem vártam tőle, de meglepett, hogy viszonylag rövid használat után a Tátrában átélt élmények nem ismétlődtek. A kabát elvesztette víztaszító képességét. Most rögtön lehet közbevágni, hogy „de mi van az impregnálással?”! Pont ez itt a lényeg. A használatnak köszönhető amortizáció teljes tudatában eljött a mosás és az impregnálás ideje. Ehhez az ajánlott NIKWAX gépi mosó- és impregnálószert használtam, de az eredmény valahogy elmaradt. Azt nem vártam, hogy az égi áldás ezek után apró golyócskákként szaladgáljon lefelé az impregnált felületről, de meglepett, hogy a kabát víztaszító képessége mennyit csökkent! A kényes részeken – hátizsákpánt, csukló, zipzárak környéke – viszonylag hamar átnedvesedik a külső rész. Ha a polár bélés benne van, még egy ideig nem érezzük az átázást, de nem lenne jó így érkezni egy menedékházba, ahol már nincs hely/lehetőség a szárításra!

Egy másik, apróságnak tűnő, de mégis bosszantó hiba: a kabátban a polár bélést zipzárral és kicsi gumis hurkokkal tudjuk rögzíteni. Utóbbit a csuklónál és a nyaki résznél találjuk meg. Ennek köszönhetően ha kibújunk a kabátból, a polár ujja nem jön velünk. Mindez néhány hónapig működik, aztán a kis gumis hurkok kezdik felmondani a szolgálatot. Most ott tartok, hogy az egyik ujjon 1, a másikon egy sem létezik, a nyaki 1 darab pedig még szolgál. Kezd a dolog kényelmetlen lenni, de egy kis sufni-tuninggal (varrás) megoldhatjuk a problémát.

Az RP Duplex Boy Dzsekijét alapvetően jónak értékelem a tapasztalatok alapján. Jó a kialakítása, praktikus állítási és pakolási lehetőségekkel lett felvértezve. Anyaga erős, bírja a kiképzést. A polár bélés kivehető, a kabáttal összerakva jó hőszigetelő képességgel rendelkezik. A hószoknyával együtt hazánk téli túráin és a magasabb hegyekben is megállja a helyét. Túrázásra és síelésre is megfelelő, bár utóbbiról tapasztalat híján nem adhatok „objektív” véleményt.

A feketeleves: a kivehető polár bélés praktikus, de önmagában vékony, pulóverként csak átmeneti időben használható. A kabáthoz eleinte rögzíthető, de az erre szolgáló gumis hurkok a dzsekimnél rövid idő után felmondták a szolgálatot. A komplex képességekkel rendelkező, légáteresztő és víztaszító kabát-anyag szintén kevés használat után kezdi beadni a kulcsot. 3 év (helyesebb a három szezon!) után sem használhatatlan, de a csukló, a hátizsákpántok és a kopó részek környékén impregnálás után sem vízhatlan. Lehet, hogy elsősorban síelésre tervezték, mert ott kisebb eséllyel találkozunk esővel, de túrázásnál már kellemetlen lehet! Ezek után a kb. 30.000 forintos eredeti ár már elgondolkodtató. Ha vásárlásra adjuk a fejünket tudnunk kell, hogy egy kompromisszumos megoldást vehetünk birtokba vele a kabátok terén! Ebben viszont jó!