2009. szeptember 19., szombat

ÖNREVÍZIÓ: Mountain Hardwear Typhoon Jacket


Mountain Hardwear Typhoon Jacket
Sajnos nem egyszer kellett már rájönnöm arra, hogy elsőre nem lett igazam. A mesterséges körülmények nem képesek száz százalékig visszaadni azokat az extrém körülményeket, melyet a magashegyi környezet képes egyes esetekben produkálni. A magyarországi körülmények csak nagyon ritkán érik el azt az állapotot, amikor egy esőkabát igazi határait feszegetni lehet. Nálunk leginkább csak a hatalmas nyári zivatarok idején van akkora csapadékmennyiség és szélerősség, mely próbára teheti (elvileg) egy GTX kabát képességeit. Természetesen ekkor sincs olyan hideg, mint egy alpi vihar idején, ahol gyakran a zivatar-szerű körülmények fagyponthoz közeli hőmérsékleti értékekkel társulhatnak az év bizonyos szakaszaiban. Mivel az igazi játéktere egy Paclite dzsekinek a magashegyek környéke, ezért elhatároztam, hogy elviszem magammal a Szlovén-Alpokba, a Logarska Dolina csodaszép völgyébe egy kis őszi tesztre. Nem bántam meg, mert komoly tapasztalatokkal lettem gazdagabb. Lássuk tehát, hogy miért is lettem ennyire csalódott.

Elindultunk egy komolyabb esőben, egy teljesen szintben menő kisebb sétára, egy körülbelül erős zápor szerkezettel jellemezhető csapadék (kb. 50mm/h precipitás) és olyan 8 Celsius fok hőmérséklet közepette. Természetesen megfelelő technikai aláöltözetben. (Ezt azért írom le, mert el kell árulnom, hogy a héj belső oldalán megjelenő nedvesség szempontjából mindegy, hogy pamutpóló, vagy Dryskin van rajtad, mert ami odáig eljutott, az eljutott. Sőt, ha nem technikai aláöltözet van rajtad, akkor mivel a pamut felszívja a nedvességet, eleve kevesebb jelenik meg a héj belső oldalán (amit egyébként pont ezért nem is ajánlok, hiszen technikai kabáthoz technikai baselayer való). Ez az evaporáció fizikája, melyet ajánlok az engem telefonon kioktató kishölgy figyelmébe is…) Tehát a fent leírt körülmények közepette a kabát kevesebb, mint húsz perc leforgása alatt teljesen átázott. Nem beleizzadtam, mert nem is melegedtem ki. Nem beleizzadtam, mert húsz perc alatt ember nem tud ennyit izzadni (biológiailag lehetetlen, tényleg). Nem beleizzadtam, mert félig le voltak húzva a szellőzők. Nem izzadság volt és kész.

Elsőként le kell szögeznem, nem vagyok biztos benne, hogy a tesztkabát nem hibás. Erről a gyanúmról az első tesztben is szóltam. Ennek tükrében kell az eredményeket értékelni, és persze annak tükrében, hogy ez nem az USA, ahol egy blogger véleménye számít, és ahogy gyanús lesz neki egy termék, a forgalmazó rendszerint küld neki még egyet, hogy tényleg a tesztpéldány-e a szívás, vagy az egész széria úgy rossz, ahogy van. Ameddig nem jutunk el a vásárlók tiszteletének ezen fokáig, addig marad az egy példányból való következtetés-levonás. Az meg nem az én bajom (és főleg nem az én hibám), ha csorba esik az önérzeten, én csak tesztelek, és tényeket közlök… Nyilvánvalóan vissza fogom küldeni vizsgálatra, és kíváncsi leszek, hogy milyen ürüggyel kell majd a miszlikbe aprított kabátommal elmennem arra a jól ismert melegebb éghajlatra. Természetesen erről is tájékoztatom majd a kedves olvasót, hiszen neki is érdeke, hogy tudja az igazságot. Amennyiben meg nem így lesz, azt is leírom, és a végén én fogok elnézést kérni.

Van egy outdoor berkekben jól ismert brekegés, mely így szól „Guaranteed-to-keep-you-dry”. Ezen ígéret szerint, amennyiben „you-are-not-completely-satisfied” a vízállósággal és lélegzőképességgel, akkor „we-will-repair-it-replace-it-or-visszaadjuk-az-árát”. Oké, ez tiszta üzlet. Jó a kabát, nincs gond. Rossz a kabát, meg kicsere, kijavít vagy visszafizet (természetesen a hatályos szabályozás szerint nem levásárlod, hanem kikesselik). Sohasem gondoltam volna, hogy egy drága (bár ez relatív, de ebben az országban negyvenezer forint kicsit sem kevés pénz) GTX kabát ilyen rosszul teljesít. Pedig az igazság ez. Oké, rendben idegbaj, fórumokra fel, GTX szájtra fel, mivel is magyarázható ez. Oké, látom DWR kopása okozhatja ezt. Persze, egy 28.000 mm vízállóságú membránnál pont a lepergetés mértéke számít, de hát legyen. Értem én, hogy ahol nedves lesz a membrán külseje, ott már nem lélegzik, de hát ez már itt elég gyenge indok egy GTX-nek, főleg ennyi pénzért. Rendben kiimpregnálás a gyártó által ajánlott szerrel és módszerrel. Látványosan javult a lepergetőképesség, de a jelenség újra megismétlődött. Ez a kabát egyszerűen nem tart szárazon. Az csupán a teszt szempontjából nem mindegy, hogy ez a membrán melyik oldaláról származó nedvesség. A fogyasztó így is, úgy is meg lett tévesztve…

2 megjegyzés:

  1. És mi lett a történet vége?

    VálaszTörlés
  2. Jó magyaros, paprikás: nem cserélték ki, nem kaptam újabb tesztpéldányt, nem adták vissza az árát. Ugyanis miszlikbe kellett volna szerintük aprítani, hogy meg lehessen mondani, hamis-e, vagy hibás... Ráadásul nekem kellett volna fizetnem a vizsgálat költségét, mert kis hazánkban az a szerencsétlen eset áll fenn, hogy ugyanaz a ellenőr és a forgalmazó is. Így még elhordogatom városban a táska mélyén, de ha fel lenne aprítva... :D

    UI.: Persze ezt csak addig lehet eljátszani az országban, míg egyszer annyira elege nem lesz valakinek, hogy elmegy a Gore-hoz, vagy az MHW-hez.

    VálaszTörlés